اخبار

راهکار اعتلای نظام ساخت ‌و ساز مسکن

وزیر راه و شهرسازی راهکار اعتلای نظام ساخت و ساز مسکن در کشور را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، محمد اسلامی، وزیر راه وشهرسازی در مراسم تودیع و معارفه اعضای دوره هفتم و هشتم سازمان های نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: مهندسان باید به نقطه قوت اعتماد مردم و جامعه تبدیل شوند و از فرصت ایجاد تحول در ساخت و ساز و تولید و عرضه مسکن نهایت استفاده را بکنند تا نمود این تحول اساسی در جامعه مشاهد شود. وی نگاه همگرا و هم افزا را علاوه بر اعتلای جامعه مهندسی موجب تعالی ساخت و ساز در کشور اعلام کرد.

وی افزود: در صورتی که فعالیت‌های مهندسی با هدف خدمت و خدمت‌رسانی به مردم باشد، نتیجه این فعالیت‌ها در میان مردم نیز ماندگار خواهد شد. از این رو امید می رود اعضای شورای مرکزی سازمان های نظام مهندسی ساختمان در دوره هشتم با نیت خالص، وحدت، همدلی و یکپارچگی یک دوره بانشاط را شروع کنند و از هرگونه رفتار و نگاهی که موجب اختلاف و تنش می شود، خودداری کنند.

اسلامی تاکید کرد: اعضای این سازمان بدانند که سازمان نظام مهندسی ساختمان یک سازمان معیار در کل کشور به شمار می رود و از این رو بیش از هر سازمان دیگری نیاز به رشد و تزکیه دارد. همچنین باید تلاش کنیم تا جامعه مهندسی نرخ مشارکت مطلوبی در تمامی تصمیم گیری های آن سازمان داشته باشد.

وی همچنین بر استفاده از فرصت‌ها و تقویت سرمایه‌های انسانی عضو سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد و گفت: در انتخاب اعضای منتخب که برای این دوره معارفه خواهند شد، هیچ گونه فشاری بر وزارت راه و شهرسازی وارد نشده است؛ به گفته اسلامی انتخاب اعضای جدید سازمان به جهت ایجاد هماهنگی و یکپارچگی بین سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان انجام شده است.این در حالی است که انتخاب اعضای منتخب که بعد از رای گیری سه نفر از آنها به عنوان منتخب به رییس جمهوری معرفی می شوند تا از بین آنها یک نفر ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور را برعهده بگیرد به صورت رعایت فرصت برابر و با توازن استانی انجام شده ، دنبال می شود و شامل ملاحظات گوناگون تخصصی در حوزه ساخت و ساز است.

وی تاکید کرد: انتخاب اعضای شورای مرکزی دوره هشتم سازمان های نظام مهندسی ساختمان با نهایت دقت انجام شده و تلاش شده است تا افرادی منتخب شوند که به صورت تخصصی کار را دنبال کنند.

وزیر را ه و شهرسازی با اشاره به آسیب‌پذیر بودن ایران به لحاظ حوادث غیرمتقربه همچون سیل و زلزله گفت:

به همین دلیل باید بیش از پیش در مسیر پیشرفت در امر ساخت و ساز گام برداریم؛ همچنین باید کشور در زمینه ساخت و ساز در مسیر اعتلا قرار گیرد. زیرا منابع محدود است و باید از منابع به صورت بهینه در ساخت و ساز استفاده شود. به همین علت نیاز است تا سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به سازمان حرفه ای برای آحاد مردم تبدیل شود و بتواند نیازهای کشور را در امر ساخت و ساز در اقصی نقاط کشور برطرف کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید شرایطی را فراهم کرد تا در کشورمان مصون سازی در برابر آسیب های مخاطرات طبیعی در حوزه ساخت و ساز انجام شود و میزان آسیب ها به حداقل خود برسد، تصریح کرد: مهمترین فرصت جامعه مهندسی، ایجاد تحول در ساخت و ساز و تولید و عرضه مسکن است که جریان آن در کشور آغاز شده و باید از این فرصت برای ایجاد تحول در حوزه های مختلف معماری، شهرسازی، محیط زیستی و ایجاد استحکام، نهایت بهره مندی را داشته باشیم.

وی همچنین گفت: یکی از ارکان اجرای طرح اقدام ملی نیز سازمان های نظام مهندسی ساختمان کشور هستند؛ از این رو پیشگیری از تعرض به اراضی و تغییر کاربری هایی که موجب آزرده خاطری مردم می شود از جمله مواردی است که در تکالیف بخش مهندسی کشور قرار دارد و مورد تاکید وزارت راه و شهرسازی و دولت است.

وی همچنین از ضرورت توجه به حرفه ها و صلاحیت مجریان طرح به عنوان یکی از ضرورت‌های نظام ساخت و ساز کشور یاد کرد و گفت: امروزه در ساخت و ساز دچار فقر نیروی انسانی ماهر و متخصص هستیم. اما این انتظار وجود دارد تا معاون مسکن و ساختمان وزارتخانه با همکاری نظام مهندسی ساختمان از افراد واجد شرایط و حرفه ای که پروانه معتبر دارند، در طرح‌های احداث مسکن در کشور استفاده کنند.

اسلامی همچنین با اعلام خبر ساماندهی حرفه ها و مشاغل مهندسی در کشور افزود: نگهداری و بهره برداری از ساختمان ها از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه اعضای نظام مهندسی ساختمان کشور باشد. زیرا توسعه و سازندگی در کشور در گرو نگهداری مناسب از ساختمان هایی است که احداث شده اند و در این زمینه نیازمند ایجاد ساماندهی مناسب هستیم.همچنین توجه واعتلای رفتار حرفه ای جزو الزامات نظامات مهندسی ساختمان کشور است و از دیگر الزاماتی که انتظار می‌رود به بهترین نحو مورد توجه جامعه مهندسی قرار بگیرد استفاده از تکنولوژی های روز و استاندارسازی است.از این رو، در بخش مهندسی و مشاوره در طراحی و ساخت مصالح و ابزارآلات همواره از توسعه تکنولوژی سخن به میان آورده می‌شود اما اینکار باید به صورت منسجم انجام شود تا بتوان با ساماندهی از انجام امور پرهزینه اجتناب کرد. وی همچنین تاثیرگذاری و ایجاد جریان رو به رشد در امر مهندسی را از ضرورت‌های نظام مهندسی و ساخت و ساز کشور عنوان کرد وگفت: در خصوص موضوعات مرتبط با شیوه نامه ها، دستورالعمل ها و بخشنامه ها با توجه به اینکه یک دوره جنجالی طی شد انتظار است تا در این دوره از پاره پاره شدن و چند تکه شدن جامعه مهندسی اجتناب شود و با همدلی و وحدت، امور مربوط به نظام ساختمان کشور دنبال شود.

وی همچنین ممانعت از بکارگیری افرادی که دارای تعارض منافع در شیوه نامه ها و دستورالعمل ها هستند را دیگر ضرورت‌ها در این عرصه اعلام کرد وگفت: انتظار می‌رود نسبت به وظایف نظارتی، متعهدانه عمل کنیم و سوگند یاد کنیم تا این وظایف و ماموریت‌ها به بهترین شیوه انجام شود.

۱۳ آذر ۱۳۹۸ ۱۴:۱۹
تعداد بازدید : ۱,۸۴۵
کد خبر : ۶,۸۴۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید